Met een handtekening onder het bestuursakkoord Metronet en RandstadRail bezegelden staatssecretaris Chris Jansen van Openbaar Vervoer en regiobestuurder Simon Fortuyn van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) de afspraken over versterking van het OV in onze regio. In totaal wordt 550 miljoen euro geïnvesteerd in het openbaar vervoer in de Metropoolregio.
De komende jaren hebben gemeenten langs de E-lijn en C-lijn nieuwe woningen gepland. Daarmee neemt het aantal reizigers op deze lijnen toe. Om de verwachte reizigersgroei van drie procent per jaar op deze nu al intensief gebruikte metrolijnen op te vangen, is het nodig om de frequentie in 2030 te verhogen. De metrolijn tussen Den Haag en Rotterdam gaat dan elke vijf minuten rijden, nu is dat elke tien minuten. RandstadRail gaat dankzij de extra miljoenen rijden met langere voertuigen, zodat er meer reizigers per rit mee kunnen.
"Dagelijks reizen duizenden inwoners van de Metropoolregio met de metro en RandstadRail. En dat aantal groeit door nieuwe woonwijken in de buurt van het OV. Voor een duurzame en leefbare samenleving is het dus noodzakelijk om het OV te laten meegroeien", aldus Simon Fortuyn.
Rond 2035 moet de spoorbeveiliging op de trajecten van RandstadRail (Den Haag CS - Zoetermeer) en de E-lijn (Den Haag - Rotterdam) vervangen worden. De MRDH start daarom met HTM en RET een verkenning naar een nieuw toekomstgericht spoorbeveiligingssysteem. Een systeem dat de toekomstige hoge frequenties van het OV mogelijk maakt en de dienstregeling betrouwbaarder maakt.